Introduction to MS Access

Introduction to MS Access

Introduction to MS Access

About MS Access
(एमएस एक्सेस के बारे में)

Microsoft Access is a database creation and management program. In simple words, Microsoft Access is an information management tool that helps you to store information for reference, reporting, and analysis. It helps you to analyse large amounts of information and manage related data more efficiently than MS Excel or other spreadsheet applications.
For better understanding of Access, you must first understand databases.
(माइक्रोसॉफ्ट एक्सेस एक डेटाबेस निर्माण और प्रबंधन कार्यक्रम है। सरल शब्दों में, माइक्रोसॉफ्ट एक्सेस एक सूचना प्रबंधन उपकरण है जो आपको संदर्भ, रिपोर्टिंग और विश्लेषण के लिए जानकारी संग्रहीत करने में मदद करता है। यह आपको बड़ी मात्रा में जानकारी का विश्लेषण करने और संबंधित डेटा को एमएस एक्सेल या अन्य स्प्रेडशीट अनुप्रयोगों की तुलना में अधिक कुशलता से प्रबंधित करने में मदद करता है।
एक्सेस को बेहतर ढंग से समझने के लिए, आपको पहले डेटाबेस को समझना होगा।)

What is Database?
(डेटाबेस क्या है?)

A database is a collection of data that is stored in a computer system. Databases allow their users to enter, access, and analyse their data quickly and easily.
The easiest way to understand a database is to think of it as a collection of lists (such as a list of customers, a list of products sold, a list of prices, a list of orders, and so on).
(एक डेटाबेस डेटा का एक संग्रह है जो एक कंप्यूटर सिस्टम में संग्रहीत होता है। डेटाबेस अपने उपयोगकर्ताओं को अपने डेटा को जल्दी और आसानी से दर्ज करने, एक्सेस करने और विश्लेषण करने की अनुमति देते हैं।
डेटाबेस को समझने का सबसे आसान तरीका इसे सूचियों के संग्रह के रूप में सोचना है (जैसे ग्राहकों की सूची, बेचे गए उत्पादों की सूची, कीमतों की सूची, आदेशों की सूची, आदि)।)

What is MS Access?
(एमएस एक्सेस क्या है?)

Microsoft Access is a relational database management system (RDBMS) developed by Microsoft. It is part of the Microsoft Office suite and provides a user-friendly interface for creating and managing databases. With Access, you can organize data, create tables, queries, forms, and reports to work with your data efficiently. Access also supports the use of macros and visual basic for applications (VBA) for automation and customization. The Access file extension is .accdb.
(माइक्रोसॉफ्ट एक्सेस एक संबंधात्मक डेटाबेस प्रबंधन प्रणाली (RDBMS) है जिसे माइक्रोसॉफ्ट द्वारा विकसित किया गया है। यह माइक्रोसॉफ्ट ऑफिस सूट का हिस्सा है और डेटाबेस बनाने और प्रबंधित करने के लिए एक उपयोगकर्ता-अनुकूल इंटरफेस प्रदान करता है। एक्सेस के साथ, आप डेटा को व्यवस्थित कर सकते हैं, तालिकाएँ, प्रश्न, फ़ॉर्म और रिपोर्ट बना सकते हैं ताकि आप अपने डेटा के साथ कुशलता से काम कर सकें। एक्सेस स्वचालन और अनुकूलन के लिए मैक्रोज़ और विज़ुअल बेसिक फॉर एप्लिकेशंस (VBA) के उपयोग का भी समर्थन करता है। एक्सेस फ़ाइल एक्सटेंशन .accdb है।)

Shortcut Keys used in MS Access

MS Access Shortcut Keys
Shortcut Key Description
F1 Opens Microsoft Access Help dialog box
F2 Switch between Edit and Navigation mode
Ctrl + F4 Closes the active window
F5 Refresh
F7 Checks the spelling of text
F8 Turns on extend mode. Press F8 again to extend the selection to a word, the entire field, the whole record, and then all records
Shift + F8 Reverses the F8 selection process
F9 Recalculates the fields in the window
Shift + F10 Displays the shortcut menu
Alt + F11 Switch the Visual Basic Editor
F12 Opens the Save As dialog box
Esc Undo changes made to the current field/record
Tab/Enter Go to next field
Shift + Tab Go to previous field
Delete Deletes an object
Ctrl + A Select all
Ctrl + C Copies the selected object
Ctrl + F Opens the Find dialog
Ctrl + G Opens the Microsoft Visual Basic dialog
Ctrl + H Opens the Replace dialog
Ctrl + O Opens an existing Database
Ctrl + N Creates a new Database
Ctrl + P Prints the current or selected database object
Ctrl + S Saves a database object
Ctrl + V Pastes the cut/copied object
Ctrl + W Closes the active window
Ctrl + X Cuts the selected object
Ctrl + Y Redoes the last undone action
Ctrl + Z Undoes the last action
Alt + F4 Exit Access
Ctrl + Plus(+) Adds new record
Ctrl + Minus(-) Deletes the current record
Ctrl + Apostrophe(') Inserts the value from the same field as the previous record
Ctrl + Semicolon(;) Inserts the current date
Ctrl + Shift + Semicolon(;) Inserts the current time
Ctrl + Spacebar Selects the current column
Shift + Spacebar Selects the current row
Alt + Spacebar Displays the control menu
Ctrl + Alt + Spacebar Inserts the default value for a field